سرخط خبرها

محیط‌ زیست، کلیدی برای بقای انسان‌ها

  • کد خبر: ۲۹۲۲۰
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
محیط‌ زیست، کلیدی برای بقای انسان‌ها
سیدمیثم علمداری مدیرعامل انجمن همیاران محیط‌‌ زیست و حیوانات
طبیعت و محیط‌‌ زیست، موهبتی خداوندی است که از مجموعه موجودات، منابع، عوامل و شرایط هماهنگی که در اطراف هر موجود زنده وجود دارد و ادامه حیات به آن وابسته است به وجود می‌آید.
آلودگی محیط‌ زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر می‌گذارد و پیامد‌های زیان‌باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بنا‌ها دارد. در جهان امروز، مسئله آلودگی، یکی از مهم‌ترین و حادترین مشکل تمدن انسانی است و نقش انسان در آلودگی محیط‌ زیست بسیار چشمگیر است. طبیعت، برای بقای نسل بشر آفریده شده است و پیوندی ناگسستنی میان انسان و طبیعت وجود دارد. اهمیت محیط‌ زیست زمانی آشکار می‌شود که متوجه شویم زمین تنها خانه‌ای است که انسان‌ها دارند و هوا، غذا و دیگر نیاز‌ها را برای آن‌ها تأمین می‌کند.
امروزه مشکلات محیط‌ زیستی رو به رشد بوده و فعالان محیط‌ زیست با اینکه تلاش‌های بی‌شماری در راستای حفظ زمین از فاجعه زیست‌محیطی انجام داده‌اند، اما تهدید اکوسیستم از جهات مختلف همچنان ادامه داشته و ممکن است در نهایت موجب از بین رفتن آن شود. شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط‌ زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. این وظیفه همه ما انسان‌هاست که جلوی تخریب زمین و طبیعت آن را بگیریم. ما که ساکنان کره زمین هستیم، اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم تغییر اساسی در این شرایط ایجاد کنیم و شاید ظرف چند سال آینده ببینیم میزان ویرانی محیط‌ زیست کاهش یافته است. استفاده از محصولات محلی می‌تواند به جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش آلودگی کمک کند. ما هنوز هم می‌توانیم با دنبال‌کردن قوانین خاص از تخریب محیط‌ زیست جلوگیری کنیم. ایجاد آگاهی درباره وظایف و مسئولیت‌های شهروندان به قدر مساوی از اهمیت برخوردار است. اکنون می‌دانیم که انسان عامل اصلی آلودگی محیط‌ زیست است. استفاده از کیسه‌های نایلونی و ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی که باعث دفع زباله‌های ظروف پلاستیکی و انباشت آن‌ها در طبیعت و محیط زیست می‌شود به مرور منابع آبی، خاکی و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می‌کند. هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شود، به علت ماندگاری تا سال‌ها در محیط، باعث آلودگی می‌شود، این کیسه‌ها به همراه باد جابه‌جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شود و در نتیجه موجب گرفتگی آبراهه‌ها شده است و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد. هر یک از ما می‌توانیم نقش با ارزشی در حفظ محیط‎ زیست داشته باشیم و همه باید سهم خود را برای حفظ‌ محیط‌ زیست ادا کنیم، زیرا محیط‌ زیست کلیدی برای بقای ما انسان‌هاست.
کافی است با چند اقدام ساده شما هم به حفظ محیط‌ زیست و نجات زمین کمک کنید:
– برای رفتن به محل کار یا خرید‌های جزئی از دوچرخه استفاده کنید یا پیاده‌روی کنید.
– تا می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
– به دنبال روش‌هایی برای کاهش مصرف انرژی و آب باشید.
– همیشه بطری‌های آب چند بار مصرف، کیسه و لیوان همراه خود داشته باشید.
– زباله‌هایتان را بازیافت کنید.
– کاشت درخت و گیاه را فراموش نکنید.
– حداقل هفته‌ای یک نوبت از مصرف محصولات لبنی و گوشت خودداری کنید.
– کمتر از کاغذ استفاده کنید؛ و در پایان همه باید دقت داشته باشیم که کمتر زباله تولید کنیم و حافظان و امانت‌داران خوبی برای زمین باشیم چرا که فقط همین یک زمین را داریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->